Informare E-FACTURA

Timp de citit: 2:58 min

iulie 24, 2024

Informațiile de bază privind e-factura.

  1. Ce este e-factura?

E-factura: fișier electronic xml care cuprinde toate informațiile dintr-o factură “normală” și care este transformat și într-un format pdf standardizat de către anaf (obținută după transmiterea e-facturii în spv).

  1. Cine are obligația transmiterii e-facturii?

B2G – era din 2022

B2B – care a devenit obligatoriu din ianuarie 2024 și fără sancțiuni până la 31 mai 2024

B2C – devine obligatoriu din ianuarie 2025

  • se transmit obligatoriu în e-factura toate facturile emise între 2 persoane juridice din România sau cele emise către entități publice
  • din ianuarie 2025 vor trebui transmise și cele emise către persoane fizice
  • Ce se întâmplă de la 1 iulie 2024?
  • Toate facturile trebuie transmise în spv, factura clasică nu mai există- cea în pdf/ listată/ xls – se va lua în considerare doar xml care va apărea în SPV.

    Termenul de transmitere este de 5 zile calendaristice.

    Ce se întâmplă dacă ai transmis factura de 2 ori? Anaf nu va considera duplicat – va lua ultima factură trimisă ca și bună – corectă dacă în ea există cel puțin un element modificat- ex: o virgulă.

    Ca și mențiune: termenul de emitere a unei facturi este de 15 a lunii următoare efectuării serviciului sau livrării bunului.

    Dovada transmiterii e-facturii: – indexul și sigiliul anaf, data indexului și arhivarea electronică

    Softurile precum Smartbill, Oblio, Saga pun la dispoziție această arhivă, dar acestea se pot descărca și de pe SPV.

    1. Arhivarea electronică

    Arhivarea fizică a facturilor nu mai este obligatorie, însă va trebui să arhivați totul electronic. Bineînteles, documentele fizice (bonuri fiscale, facturi externe primite fizic, Z-uri), trebuie arhivate în continuare fizic.

    În SPV facturile apar pentru 60 de zile, la fel și în programele menționate se permite descărcarea e-facturilor în maxim 60 de zile. În funcție de program acestea sunt arhivate automat, dar recomandăm să verificați acest aspect în funcție de programul pe care îl utilizați și eventual să stocați arhiva lunar într-un folder. Recomandăm chiar periodic să salvați arhiva și pe un stick sau pe cloud.

    Fiecare dintre dvs aveți obligația de a păstra fișierele xml și de a le arhiva- ele reprezintă documentele dvs contabile- iar în cazul unui control ele trebuie puse la dispoziția ANAF.

    1. Sancțiuni

    Amenzi:

    • Între 5.000 lei și 10.000 lei pentru contribuabilii mari;
    • Între 2.500 lei și 5.000 lei pentru contribuabilii mijlocii;
    • Între 1.000 lei și 2.500 lei pentru restul persoanelor juridice (contribuabili mici, microîntreprinderi, pfa-uri, ii-uri, etc.)

    Iar pentru cei care își înregistrează facturile care nu se regăsesc în spv sancțiunea este 15 % din valorea facturii.

    – se dă o singură amendă într-o lună.

    Astfel, dvs. pe lângă faptul că trebuie să transmiteți e-facturile în maxim 5 zile calendaristice, trebuie să verificați și facturile primite:

    • pentru toate achizițiile de bunuri/ servicii – trebuie să vă asigurați că factura este încărcată în spv
    • pentru facturile care apar în e-factura, dar care știți că nu vă aparțin – trebuie să informați furnizorul să storneze factura
    • factura încărcată este greșită (suma/ articole/ etc) – trebuie să transmiteți furnizorului să efectueze corecția  (storno + reemitere factura corectă)
    • facturile care nu apar în spv, dar poate le-ați primit în pdf – trebuie să transmiteți furnizorului să încarce factura – în caz contrar factura nu poate fi înregistrată în contabilitate

    Dacă aveți nevoie de informații suplimentare, vă stăm la dispoziție.

    Cereți informatii despre " Informare E-FACTURA " !

    Contactați-ne

    Articole asemanatoare

    Informare AMENZI SAF-T

    Timp de citit: 0:47 min

    Mai jos regăsiți câteva informatii generale despre SAF-T: SAF-T (Standard Audit File for Tax) este un standard internațional creat pentru a facilita procesul de audit și control fiscal al autorităților fiscale. Este…

    Vezi articol

    Informare cheltuieli de protocol & cheltuieli team-building

    Timp de citit: 2:55 min

    Informații generale privind cheltuielile de protocol și cheltuielile generate cu ocazia team-building-ului. CHELTUIELILE DE PROTOCOL sunt cheltuieli legate de acordarea de cadouri, tratații și mese partenerilor de afaceri în scopul consolidării sau menținerii relațiilor de afaceri.   Documente justificative pentru a putea deduce cheltuielile de protocol este necesară întocmirea unui referat (document întocmit prin care…

    Vezi articol

    Informare cheltuieli de deplasare și delegație

    Timp de citit: 1:49 min

    Informare cheltuieli de deplasare/ delegație Informații generale legate de efectuarea deplasărilor pe firmă.  Cheltuielile efectuate cu ocazia deplasării (delegării) sunt deductibile dacă au la baza o documentație privind: Decizia privind…

    Vezi articol
    Lemontax

    Lemontax

    Este inchis

    Lemontax
    Bună👋
    Cu ce te putem ajuta azi?
    Începeți conversația cu:
    chat